Pracodawca ma obowiązek prowadzić ewidencję czasu pracy w celu prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Niestety w obowiązujących przepisach prawa z tego zakresu, czyli ani w Kodeksie pracy ani w Rozporządzeniu w sprawie dokumentacji pracowniczej nie został określony sposób potwierdzania obecności pracownika. Zatem pracodawca zobowiązany jest te zagadnienia unormować w regulaminie pracy.
Najczęstszym rozwiązaniem potwierdzającym obecność pracownika jest lista obecności. Jakie informacje mogą się na niej znaleźć?
Mając na względzie zasady RODO, czyli m.in. adekwatną ochronę przetwarzanych danych osobowych oraz minimalizację danych, lista obecności powinna zawierać tylko imię i nazwisko pracownika oraz przyjęty u pracodawcy sposób oznaczania obecności. Nie należy umieszczać na takiej liście powodu nieobecności pracownika (np. zwolnienia chorobowego lub urlopu). Takie informacje powinny być dostępne tylko dla osób upoważnionych.
Pracodawca zobowiązany jest również do zastosowania takich rozwiązań, aby lista obecności była dostępna dla pracownika na czas potwierdzenia przybycia do pracy, jednak nie powinna być dostępna dla osób postronnych.
6 odpowiedzi
Dzień dobry,
Dotknęliście tutaj kilku ważnych punktów w związku z RODO. Piszcie dalej.
Nie ma jak praktyczne podejście do tematu.
Powodzenia
Dziękujemy Panu. Jesteśmy praktykami i to co istotne staramy się przedstawić dla innych.
Kolejne wpisy będą regularnie publikowane. Zapraszamy.
Cieszymy się, że mogliśmy pomóc.
W razie dalszych potrzeb zapraszamy do kontaktu. Mamy spore doświadczenie i nie wszystko jesteśmy w stanie opublikować.
Z pozdrowieniami
Katarzyna Doering
Dziękujemy. Potwierdzamy. Dlatego każdy system należy sprawdzać/audytować. Tym bardziej, że spoczywają na podmiotach obowiązki związane z ustawą KSC i KRI.
Dziękujemy za komentarz.
Zespół Doering & Partnerzy